Breakfast2.jpg

Lindra dina besvär

Hur stora besvär man har under klimakteriet varierar mycket från kvinna till kvinna. Dock finns det saker du kan göra själv för att lindra dina klimakteriebesvär. Detta kan räcka för en del medan andra kan behöva läkemedel för att få bukt med sina besvär.

Fysisk aktivitet

En aktiv livsstil har positiv inverkan på hur du mår under den period du är i klimakteriet. Enligt Mats Hammar, överläkare och professor vid Kvinnokliniken på Hälsouniversitetet i Linköping kan fysisk aktivitet vara ett alternativ till östrogenbehandling under klimakteriet. Han anser att tre gånger 40 minuters motion i veckan kan lindra värmevallningar, ge starkare skelett, sänka blodfetterna och minska risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Undersökningar från Linköpings Universitet har visat att kvinnor som motionerar regelbundet rapporterar mindre övergångsbesvär än kvinnor som inte motionerar. Forskning visar också att endorfinerna som sätts igång när du motionerar, dämpar obehaget i kroppen. Så lägg in motion i din vardag om du inte motionerar redan idag. Regelbundna promenader räcker bra för att få positiv effekt.

En sund kost

En sund, välbalanserad och fettsnål kosthållning med bla frukt, grönsaker och fullkorn kan hjälpa mot plötsliga anfall av svettningar enligt en omfattande studie på 17 473 kvinnor gjord av Kaiser Permanente i Oakland, Kalifornien. Genom att ta bort socker och vetemjöl och istället fylla på med långsamma kolhydrater och rent fettsnålt protein kan man på ett enkelt sätt minska hormonsvängningar oavsett om det rör sig om PMS eller klimakteriebesvär.

Värmevallningar är ett av de vanligaste besvären och intag av stark mat, alkohol, kaffe och te kan bidra till att man känner sig varm och blossande varför ett minskat intag eller att helt avstå kan vara att rekommendera.

Undvik rökning

Rökning förvärrar dina klimakteriebesvär och du kan minska besvären genom att sluta röka. Rökningen bidrar nämligen till att ytterligare bryta ner den avtagande mängden östrogen i kroppen. Forskning har även visat att kvinnor som röker kommer tidigare i klimakteriet än de som inte röker.

Inför natten – vädra sovrummet och sov en stund på dagen

Har du svårt att sova och lider av svettningar? Vädra ur sovrummet innan du ska sova eller sov hela natten med öppet fönster. Välj lös sittande kläder gärna av bomull.

Sov en stund på dagen om du sover dåligt på natten. Minskar du tröttheten är det lättare att ha en aktiv livsstil och hålla humöret uppe.

Prata om dina besvär

Prata om dina besvär med dina närstående. Dels kan de då visa hänsyn och de får förståelse de dagar du kanske inte är på topp och dels kan det vara skönt att ventilera och kunna prata med någon om hur du mår.